سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS

سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS
85 / 100

سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS چیست؟

سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS یک نوع سازه است که از جنس فولاد سرد ساخته شده و دارای مقاومت بالایی نسبت به دیگر سازه‌ها می‌باشد. یکی از کاربردهای اصلی این سازه‌ها در ساخت ویلاها است. امروزه بسیاری از شرکت‌ها در صنعت ساخت و ساز سازه‌های CFS فعالیت دارند. در این مقاله، قصد داریم تا اطلاعات کاملی راجع به سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS برای شما ارائه دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا آخرین قسمت این مقاله را همراه با ما باشید.

سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

 این سازه‌ها با استفاده از فولاد باکیفیت ساخته می‌شوند و اشکال مختلفی مانند c دارند. در ساخت این سازه‌ها از هیچ گرمایی استفاده نمی‌شود و به همین دلیل به آن فولاد سرد گفته می‌شود.
این سازه‌ها ضخامت‌های متفاوتی دارند که شما می‌توانید با توجه به کارتان، ضخامت مناسب را انتخاب کنید. در اصل دلیل تولید صخامت‌های مختلف نیز کاربردهای مختلف سازه CFS است.

فرآیند تولید سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS  چیست؟

Cold rolling به فرآیندی گفته می‌شود که فولاد سرد را تولید می‌کند. فولاد سرد نورد مقاومت و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به فولاد گرم نورد دارد. همچنین ضخامت این محصول به مراتب بهتر است.

سازه CFS در شرکت‌های معتبر و استاندارد تولید می‌شود. این سازه‌ها بر اساس تمام اصول و نکات مهندسی طراحی می‌شوند. فولاد طراحی شده کاملاً سبک‌تر و مقاوم است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای سازه‌های بتنی، چوبی، و یا فلزی باشد.

سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS سه نوع مختلف دارند که شامل سازه یک بعدی، دو بعدی، و سه بعدی می‌شوند. سازه‌های یک بعدی بیشتر برای جایگزینی سازه‌های چوبی استفاده می‌شود. کاربرد سازه‌های دو بعدی نیز در ساخت چنل‌های ساختمانی است. از سازه‌های سه بعدی هم برای استفاده در ماجولار و ساختارهای حجمی استفاده می‌شود.
البته سازه CFS به صورت ترکیبی و نیمه حجمی نیز تولید می‌شود که هر کدام دارای مزایای خاص خود هستند. به عنوان مثال، وقتی کف خانه از سازه یک بعدی، سقف از سازه دو بعدی، و دیوار‌ها از سازه سه بعدی ساخته شوند، این را می‌توان به عنوان ترکیبی و نیمه حجمی دانست.

این سازه‌ها ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارند. به عنوان مثال می‌توان به سبکی، استحکام بالا، و… اشاره کرد. در این بخش، با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین مزایای سازه CFS آشنا شوید.

• ثبات تعادلی بالا

ابعاد سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS همیشه ثابت است و هیچ عاملی قادر به تغییر این ابعاد نیست. این امر باعث می‌شود که ساختمان شما در برابر فوران‌های طبیعی مانند زلزله و تغییرات دما و رطوبت، ایمن باشد.
هنگامی که سازه CFS را با سازه‌های فلزی مقایسه می‌کنیم، این مسئله بسیار حیاتی است.

زیرا سازه‌های فلزی ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند زلزله و یا تغییرات رطوبتی شکل دهند و از تعادل خارج شوند.

• مقاومت قالب زیاد

شاید بدانید که سازه CFS به صورت جداگانه و قطعه به قطعه تولید شده و سپس با پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند. اتصال این سازه با پیچ و مهره باعث می‌شود تا آب در لایه‌هایش جا نگیرد و امکان…”>

از اینجا، آب و هوا می‌تواند وارد داخل و بخش‌های درونی این سازه شود و باعث خرابی شود. یکی از بهترین ویژگی‌های این سازه این است که در مقایسه با سازه‌های دیگر بسیار بهتر عمل می‌کند.

• مقاومت در برابر زنگ زدگی

سازه CFS به گونه‌ای طراحی شده است که مقاومت خوبی نسبت به زنگ زدگی دارد و به راحتی تحت تأثیر خوردگی قرار نمی‌گیرد. این مورد بسیار مهم است زیرا سازه‌های فلزی به طور کلی ضعیف در مقابل زنگ زدگی هستند.

سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS نیز ممکن است با خوردگی و زنگ زدگی روبرو شوند، اما در صورتی که خطر زنگ زدگی بسیار قوی باشد، از رنگ‌ها و پوشش‌هایی استفاده می‌شود که مقاومت کافی در برابر زنگ زدگی داشته باشند. بسیاری از ویلاها در مناطق با آب و هوای مشخص از این نوع سازه‌ها ساخته می‌شوند.

• مقاومت در برابر حشرات

یکی دیگر از مزایای این سازه‌ها، مقاومت آنها در برابر حشرات است. به عنوان مثال، سازه‌های چوبی به طور کلی در برابر حشرات دفاع کمی دارند. به همین دلیل هر ساله موریانه‌ها خسارت‌های زیادی را به سازه‌های چوبی وارد می‌کنند. سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS دارای مقاومت مناسبی در برابر موریانه‌ها هستند و همچنین می‌توانند به خوبی با سایر حشرات مقابله کنند.

اشتباهات رایج درباره سازه‌های CFS

سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS که به اشتباه در ایران شناخته می‌شوند، یک سیستم سازه‌ای تشکیل شده از تیرها، ستون‌ها و مهاربندها با مقاطع C، U و یا دیگر اشکال مقاطع فولادی سردنورد است. باربری ثقلی این سازه بر عهده تیرها و ستون‌ها بوده و برای مهار نیروهای جانبی، از قاب‌های خمشی، دیواره‌های برشی و مهاربندها استفاده می‌شود.

یکی دیگر از اشتباهات رایج درباره سازه‌های پیچ و مهره‌ای CFS این است که تعداد طبقات مجاز برای ساختمان‌ها با این نوع سازه، به سیستم باربری جانبی آن بستگی دارد؛ به طوری که اجرای سازه‌های CFS تا دو طبقه به صورت قاب خمشی بدون استفاده از بادبندها مجاز است و تعداد سه تا پنج طبقه با سیستم باربری جانبی دیوار برشی یا مهاربندها به صورت ایمن انجام می‌شود!!!

واقعیت این است که سازه‌هایی که به اشتباه در ایران به نام سازه CFS شناخته می‌شوند، در استاندارد AISI-S400-20 آمریکا با عنوان (CFC- SBMF) Special Bolted Moment Frames تعریف شده‌اند که به معنای قاب‌های خمشی ویژه با اتصالات پیچ و مهره هستند و تنها اتصالات خمشی پیچ و مهره‌ای برای باربری ثقلی و جانبی این سازه مجاز می‌باشند.

در این استاندارد، تأکید شده است که برای پیاده‌سازی سازه‌ها با سیستم قاب خمشی ویژه با اتصالات پیچ و مهره، تنها مجاز به ساخت یک طبقه و بلندترین ارتفاع مجاز برابر با ۱۰.۷ متر می‌باشد.

 

conex-abdi
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *